Informacje

Rada i Zarząd Dzielnicy V Krowodrza
ul. Kazimierza Wielkiego 112/2
30-074 Kraków

Tel. (012) 636-95-95
Fax.
(012) 636-95-95
e-mail
rada@dzielnica5.krakow.pl
godziny przyjmowania mieszkańców: 10:00 -14:00

Logowanie

Gościmy

Odwiedza nas 939 gości oraz 0 użytkowników.

Dyżury

Dyżury w siedzibie Rady Dzielnicy V Krowodrza


Przewodniczący Rady Dzielnicy V Zygmunt Wierzbicki pełni dyżur w czwartki w godz. 10:00 do 12:00

 

 

 Zastępca Przewodniczącego Rady Dzielnicy V Edward Tarczałowicz pełni dyżur w poniedziałki w godz. 10:00 do 12:00 oraz każdy drugi czwartek miesiąca w godz. 18.00-19.00

 

Dyżury członków Zarządu: każdy czwartek w godz.18.00-19.00

 

 

 

 

Niska emisja to nie tylko czarny dym wydobywający się z kominów kamienic. To nie tylko efekt spalania złej jakości węgla w domkach jednorodzinnych. To również zanieczyszczenia pochodzące z ruchu miejskiego, pozostałość po milionach przyjeżdżających każdego roku ulicami miast samochodów osobowych i ciężarowych.

Wszystko to warunkuje poziom zanieczyszczeń w mieście, które wdycha każdy z nas. Trzeba temu przeciwdziałać i realizować programy wspierające likwidację pieców węglowych oraz rozwiązania w transporcie: strefy płatnego parkowania, park&ride, car-pooling, które doskonale funkcjonują w wielu krajach na świecie.

Programy wspierające likwidację pieców węglowych Od wielu lat, władze miast walczą z nasilającym się problem smogu. Robią to na wiele sposobów. Jednym z nich jest popularyzacja ciepła z miejskiej sieci wśród mieszkańców, a tym samym ograniczenie liczby dymiących kominów. Takie działania od 90 – tych lat ubiegłego stulecia prowadzi Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Krakowie.

 

Poprzez zaangażowanie w różnego rodzaju projekty i współpracę z wieloma instytucjami finansowymi oraz indywidualne działania, przedsiębiorstwo przyczyniło się do likwidacji ponad 400 dymiących kotłowni i około 3200 pieców węglowych. MPEC skutecznie pozyskuje fundusze na rozbudowę i modernizację sieci cieplnej. Spółka zrealizowała projekt p.n.  „System ciepłowniczy miasta Krakowa”, który był pierwszym i jak dotychczas największym przedsięwzięciem w  Polsce z  dziedziny przesyłu ciepła współfinansowanym z  Funduszu Spójności. W efekcie zmniejszono: emisję zanieczyszczeń powietrza, wykorzystanie ciepła na przesyle i węzłach cieplnych, awaryjność systemu ciepłowniczego oraz straty wody zdemineralizowanej w sieciach cieplnych. MPEC współpracuje również z Bankiem Światowym. Dzięki tej kooperacji możliwe było dokończenie modernizacji systemu ciepłowniczego w mieście i realizacja przedsięwzięć energooszczędnościowych w obiektach należących do klientów MPEC.

Rozwiązania w transporcie W Krakowie, wzorem miast Europy Zachodniej, wprowadza się rozwiązania mające na celu ograniczanie zanieczyszczeń wynikających z miejskiego ruchu. Przestarzałe autobusy wymieniane są na nowoczesne, bardziej ekologiczne. Zgodnie z europejskimi normami, które co jakiś czas poddawane są aktualizacji. Najnowsza norma EURO 6, obowiązująca od 1 września 2014 roku przyczyniła się (w stosunku do wcześniejszych obostrzeń) do jeszcze wyższej redukcji emisji tlenków azotu do atmosfery. Nakłania się też mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej. Jednak to wszystko to nadal zbyt mało. Wyzwanie stanowi wyeliminowanie z centrum miasta ruchu tranzytowego, tj. przeniesienie stref magazynowania i przeładunku towarów na obrzeża. Kolejnym powinno być wzmocnienie infrastruktury drogowej. Rozbudowa wschodniej obwodnicy Krakowa to doskonały sposób, aby ciężarówki omijały miasto. Strefa płatnego parkowania Niektórzy z naszych sąsiadów wprowadzili ograniczenia lub zupełny zakaz wjeżdżania samochodami emitującymi zbyt dużo spalin do centrum. Są to między innymi Berlin, Kolonia, Hanower, Paryż, a od przyszłego roku również czeska Praga. W Krakowie musimy jeszcze na to poczekać. Władze miasta podejmują jednak kroki w celu ograniczenia ruchu w centrum. Od 1 czerwca poszerzona została strefa płatnego parkowania o teren Dębnik oraz o część dzielnic Krowodrza i Grzegórzki.

Posiadacz samochodu nie wjeżdża do centrum miasta, ale pozostawia swój pojazd na podmiejskim parkingu, zlokalizowanym nieopodal przystanku komunikacji miejskiej. Do centrum dojeżdża tramwajem bądź autobusem. Jednak, aby wszystko to sprawnie działało, miasto musi zapewnić dobrze rozwiniętą sieć komunikacyjną. Tak jest w przypadku Warszawy, gdzie park&ride całkiem nieźle funkcjonuje. W Krakowie można pozostawić samochód jedynie na parkingach: Czerwone Maki i Giełda Balicka. Jeszcze w tym roku powstaną kolejne: pod estakadami pętli tramwajowych Kurdwanów i Mały Płaszów i w Bieżanowie. Wiele mówi się o drugim podziemnym parkingu w centrum, obok Parku Krakowskiego. Inwestycja budzi jednak kontrowersje, ponieważ wiąże się z wycinką drzew.

W ciągu najbliższych lat budowa podobnych parkingów planowana jest przy nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Między innymi w rejonie ulicy Pachońskiego i przy końcowej pętli tramwajowej na Górce Narodowej. Mówi się również o parkingu u zbiegu ulic Balickiej i Armii Krajowej. 

Car-pooling polega na maksymalnym wykorzystaniu dopuszczalnej liczby miejsc w pojeździe. Osoby dojeżdżające w tym samym kierunku do pracy i szkoły kontaktują się ze sobą (zazwyczaj poprzez portale internetowe) i jeżdżą razem na tych samych trasach. W efekcie przyczyniają się nie tylko do ograniczenia niskiej emisji, ale również kosztów przejazdu. Taki sposób podróżowania staje się coraz bardziej popularny w Polsce, jednak nadal dzieje się tak, że jednym samochodem porusza się tylko jednak osoba.

Likwidacja niskiej emisji spoczywa w rękach każdego z nas! Zanieczyszczenie w miastach rośnie z dużą prędkością, a poprawa jakości naszego życia, to nie tylko inwestycje w zmianę źródła ogrzewania, ale też wybór środka lokomocji, którym codziennie dojeżdżamy do pracy i szkoły. Stosujmy dobre praktyki i rezygnujmy ze złych przyzwyczajeń na rzecz ekologii.

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com